Hosting en Customer Experience

Wat verwacht de consument in 2019 van de online retailer? Waarom kiest hij voor jouw organisatie ? Hoe onderscheid jij je in een wereld met duizenden webshops?

Wat verwacht de consument in 2019 van de online retailer? Waarom kiest hij voor jouw organisatie / Brand? Hoe onderscheid jij je in een wereld met duizenden webshops? Forbes geeft aan dat in 2020 de klantbeleving dé belangrijkste reden is waarom consumenten voor bepaalde bedrijven of merken kiezen. Hoe de klant de dienstverlening ervaart wordt dus belangrijker dan het product en de prijs daarvan.

Merk beleving en onderscheidend vermogen is dus relevanter dan ooit. Met de grote spelers op de markt als Bol, Coolblue, Wehkamp en Zalando is het belangrijk je te kunnen onderscheiden. Je klanten worden beïnvloed door content, gemak en service. Het is een duidelijk spel ‘Stel de klant centraal’.

Wat is nu de rol van hosting met betrekking tot het centraal zetten van de klant en de klant beleving ‘customer experience’? Om hier iets over te kunnen zeggen maak ik gebruik van een model die zes basisbehoefte definieert met betrekking tot het aankoopproces namelijk; gemak, keuze, voordeel, vertrouwen, service en beleving.

6 Basisbehoefte aankoopproces

Aan de hand van deze zes behoeftes van de consument wil ik laten zien waar hosting een aandeel heeft in zeker 3 a 4 van de 6 punten.

Hosting speelt een rol in meer of mindere mate bij de volgende basisbehoefte.

Beleving

De manier hoe de klant de webshop ervaart. Soepel door alle pagina’s met artikelen heen kunnen klikken, supersnel door alle categorieën heen kunnen navigeren en ondertussen je winkelmand vullen. Dit kost onder andere rekenkracht van de server en kan er gebruik gemaakt worden van diverse soorten Cache oplossingen, ook CDN en Database tuning spelen hier een rol om jou klant de ultieme shopervaring te kunnen geven. E Commerce bedrijven hebben hoge marketingkosten om winkelbezoek te genereren dus laten we samen de bezoekers een razendsnelle webshop beleving geven.

Service en Gemak

Service is een andere benaming voor dienstverlening en gemak is  iets dat makkelijk en aangenaam voor je is. Zoals je ziet staat service en gemak bij Hosting naast elkaar in het kader van de basisbehoefte voor het koopproces. De webshop staat op verschillende servers en deze worden gemanaged door een ‘Managed Hosting Provider’ zoals HostingXS. De servers worden 24/7 gemonitord en als er een server storing plaatsvindt wordt dit spoedig opgelost. Je kan de server vergelijken met een stenen winkel; Je kan er naar binnen, het is er behaaglijk, het licht brandt, alle mogelijke benodigdheden zijn aanwezig en je wordt niet zomaar buiten op straat gezet. De server is het winkelpand die voor de webshophouder volledig wordt onderhouden zodat de klant van alle gemakken voorzien kan worden met uptime en snelle laadtijden. Dat is de dienstverlening van hosting die bijdraagt aan service en gemak!

Vertrouwen

Het geloven dat het merk of de organisatie eerlijk is. Er als klant op kunnen vertrouwen dat je data veilig staat in een datacenter die veiligheid bovenaan de prioriteitenlijst zet. Dat alle data versleuteld verstuurd wordt middels een SSL Certificaat. Veiligheid is een absolute must.

De voornaamste reden om niet online te kopen is namelijk gebrek aan vertrouwen van de klant in de webwinkel.

Middels een SSL Certificaat laat je aan de voorkant zien dat je verantwoordelijk met de gegevens van je klant omgaat en wek je vertrouwen.

Ook google geeft aan het een heel belangrijk onderdeel te vinden in zijn browser. Sinds begin 2018 worden onbeveiligde site’s zelfs opvallend gemarkeerd in je browser, dit schrikt daarmee direct je bezoekers af. Samen met je hosting provider zorg je dat je klanten veilig kunnen winkelen en bouw je dus aan het vertrouwen van je klant in je webshop.

Ik hoop hiermee een creatieve kijk te hebben gegeven over de rol van hosting in customer experience. Het blijft enkel een deel van de puzzel maar zeker een belangrijk deel. Wil je samen kijken naar hoe we de beleving van jouw bezoekers kunnen verbeteren? neem dan contact op.